Veelgestelde vragen / Privacy en veiligheid
Privacy en veiligheid
Hoe is de veiligheid van het platform gewaarborgd?
Het Embloom Platform is altijd en overal bereikbaar via een beveiligde internetomgeving. Informatie wordt volledig versleuteld uitgewisseld tussen hulpverleners en patiënten. Wij zijn gebonden aan en handelen conform geldende privacywetgeving. Embloom is ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd. Daarnaast beschikken we over een CE markering.
Hoe gaat Embloom om met persoonsgegevens van patiënten?
Gebruikersaccounts van patiënten worden altijd aangemaakt door of in opdracht van de hulpverlener. De persoonsgegevens in het patiëntaccount worden binnen Embloom verwerkt op basis van de behandelovereenkomst tussen de patiënt en de hulpverlener. Wij verwerken gegevens uitsluitend in opdracht van de hulpverlener, omdat deze volgens de wet de verwerkingsverantwoordelijke is. Om deze verwerking mogelijk te maken sluit de hulpverlener een verwerkersovereenkomst met ons. Hierin staat opgenomen hoe met deze gegevens moet worden omgegaan. Zo kunnen wij de patiëntgegevens niet inzien of bewerken zonder toestemming van de hulpverlener en hebben wij een geheimhoudingsplicht. Wij verwerken en bewaren persoonsgegevens van patiënten niet langer dan tot het einde van de verwerkersovereenkomst tussen de hulpverlener en Embloom. Bij beëindiging van deze overeenkomst zullen patiëntgegevens dan ook verwijderd worden uit ons systeem.
Hoe zijn mijn persoonsgegevens binnen Embloom beveiligd?
Medische gegevens zijn zeer vertrouwelijk en daarom nemen wij de beveiliging van deze gegevens zeer serieus. Wij hebben verschillende organisatorische en technische maatregelen genomen om jouw persoonsgegevens te beschermen tegen misbruik en onrechtmatig of ongeautoriseerd gebruik. Zo maken wij gebruik van twee-factor-authenticatie bij het inloggen en vindt er bij de verwerking van persoonsgegevens waar nodig pseudonimisering en versleuteling plaats. Embloom voldoet aan de hoogste informatiebeveiligingsnormen en is ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd. Wij beschikken daarnaast over een CE markering.
Wat gebeurt er met mijn gegevens als mijn hulpverlener het contract met Embloom opzegt?
Wanneer jouw hulpverlener de samenwerking met Embloom opzegt, is het voor ons niet meer nodig om jouw gegevens te verwerken of te bewaren. Persoonsgegevens van patiënten worden na het beëindigen van de overeenkomst met de hulpverlener verwijderd. Jouw hulpverlener is echter wettelijk verplicht om jouw medische gegevens 20 jaar te bewaren. Vlak vóór het beëindigen van de overeenkomst met Embloom, maakt de hulpverlener daarom (in de regel) een export van alle patiëntgegevens. Op deze manier voldoet de hulpverlener aan de wettelijke bewaarplicht en voldoet Embloom aan de verwijderverplichting.
Hoe kan ik mijn dossier laten aanpassen of verwijderen?
De rechten van patiënten met betrekking tot hun medisch dossier staan opgenomen in zowel de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO), de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) als in de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg (Wabvpz). Patiënten hebben het recht om hun medisch dossier in te zien en om correctie, aanvulling of vernietiging van hun dossier te vragen. Ook kunnen zij vragen hun gegevens over te dragen (recht op dataportabiliteit). Wanneer je jouw dossier binnen Embloom wilt laten aanpassen of verwijderen, dien je contact op te nemen met jouw hulpverlener. Je hulpverlener kan jouw verzoek dan inwilligen op basis van bovenstaande wetgeving.
Ga direct naar:
Stel een vraag
Gaat er technisch iets mis met het e-health platform? Stel dan via het onderstaande formulier jouw vraag aan onze ICT helpdesk.
Let op: Als je een vraag hebt over jouw behandeling of de e-health opdrachten die voor jou klaarstaan. Dan dien je contact op te nemen met jouw behandelaar.
[wpforms id=”34979″]