Hoe kunnen we je helpen?
Zoek hier het onderwerp van je vraag
Veelgestelde vragen / Zorg Messenger
Met Zorg Messenger kun je veilig beeldbellen, chatten en bestanden uitwisselen met patiënten, collega’s en andere hulpverleners. Zorg Messenger kan via een koppeling met Embloom gebruikt worden, maar is ook te gebruiken als losse applicatie. Klik hier voor de handleiding van Zorg Messenger. Deze vind je tevens in de applicatie in het hoofdmenu onder het kopje Informatie. Hieronder vind je het antwoord op de meest gestelde vragen.
Hoe werkt Zorg Messenger?
Informatie over het gebruik van Zorg Messenger is rustig na te lezen in de handleiding. Voor zorgverleners hebben we ook onderstaande instructievideo gemaakt. Klik hier om de video in een apart venster te openen.
Is er een instructie voor cliënten beschikbaar?
Ja, voor cliënten hebben wij onderstaande instructievideo gemaakt. Deze video is ook beschikbaar binnen de cliëntomgeving zelf. Klik hier om de video in een apart venster te openen.
Kan ik Zorg Messenger zowel op een Apple als Windows apparaat gebruiken?
Ja, Zorg Messenger kan op alle systemen geworden gebruikt. Leverancier KPN/E-Zorg raadt wel aan om één van de apps voor Zorg Messenger te gebruiken, omdat deze de beste ondersteuning bieden.
Voor zowel pc/desktop (Windows en Mac) als tablet/smartphone zijn speciale apps beschikbaar. Gebruik je een van de apps, kies dan op het startscherm van de app eerst voor “Meer manieren om in te loggen” of “Andere inlogdienst” en vul vervolgens “Embloom” in als inlogdienst. Vervolgens kun je inloggen met je Embloom inloggegevens (en blijf je standaard ingelogd). Bekijk hier stap voor stap hoe je deze apps kunt installeren.
Kan ik onbeperkt gebruik maken van Zorg Messenger?
Ja, als Zorg Messenger geactiveerd is op jouw account kun je onbeperkt gebruik maken van Zorg Messenger voor een onbeperkt aantal cliënten.
Moeten cliënten software downloaden om met Zorg Messenger te werken?
Bij gebruik van een computer hoeft er geen aparte software gedownload te worden. De cliënt kan dan inloggen op het Embloom platform met zijn eigen inloggegevens. Voor een goede werking van het systeem wordt wel aangeraden om de browser Chrome of de browser Firefox te gebruiken.
Bij gebruik van een smartphone/tablet dient de app van Zorg Messenger gebruikt worden. Deze is gratis te downloaden in de Google Play Store (Android) en Apple App Store (iOS). Bekijk hier stap voor stap hoe je de apps van Zorg Messenger kunt installeren
Hoe installeer ik één van de Zorg Messenger apps?
Stap 1. Open de app en tik onderaan op “Meer manieren om in te loggen”.
Stap 2. Vul “Embloom” in en tik op “Open”
Stap 3. Login met uw Embloom inloggegevens
Stap 1. Open de app en tik op “Andere inlogdiensten”.
Stap 2. Vul “Embloom” in en tik op “Open”
Stap 3. Login met uw Embloom inloggegevens
Op welke manieren kan ik Zorg Messenger openen?
Zorg Messenger kun je op twee manieren openen:
Leverancier KPN/E-Zorg raadt aan om één van de apps te gebruiken voor de beste ondersteuning van Zorg Messenger.
Kan ik met Zorg Messenger groepsgesprekken voeren?
Ja, je kunt met Zorg Messenger ook groepsgesprekken voeren. Het maximum aantal deelnemers voor een groepschat (videobellen) is 10 personen. Let wel op: hoe meer deelnemers je toevoegt, hoe meer data er verwerkt moet worden. Dat kan de kwaliteit en stabiliteit van het beeld en audio negatief beïnvloeden.
Waarom zit iedere cliënt in een groepsgesprek?
Vanuit het Embloom platform wordt per e-health dossier standaard een groepsgesprek aangemaakt. Daar is bewust voor gekozen, omdat aan een dossier meerdere behandelaren kunnen zijn toegewezen. Tevens biedt het de mogelijkheid om op een later moment anderen aan een videogesprek toe te voegen. Doorgaans is er per dossier maar één behandelaar en zijn de behandelaar en cliënt de enige in het groepsgesprek.
Kan ik bestanden delen via Zorg Messenger?
Ja, je kunt via Zorg Messenger alle soorten bestanden sturen tot 100 MB per bericht, waaronder Office (Word, Excel, Powerpoint, etc.), PDFs, JPEGs, MOVs, MP4s en nog veel meer. Onderaan in het Zorg Messenger venster zie je de knop “Bijlage toevoegen”. Met deze knop kun je een bestand vanuit je computer delen met de cliënt. Lees meer hierover in onze handleiding.
Kan ik mijn beeldscherm delen via Zorg Messenger?
Ja, Zorg Messenger beschikt over de mogelijkheid om het beeldscherm te delen, mits je de desktop variant van Zorg Messenger gebruikt. Wanneer je de desktop-versie gebruikt kun je het beeldscherm delen door eerst een ‘regulier’ videogesprek te starten. In de linkerbovenhoek zie je dan een icoontje met twee overlappende rechthoekjes (zie het rode kader in onderstaande afbeelding). Als je hierop klikt opent zich een nieuw scherm, waar je vervolgens kunt kiezen welk scherm je wilt delen.
Hoe stel ik in welke camera moet worden gebruikt?
Als de browser vraagt of je het cameragebruik wilt toestaan, kun je kiezen welke camera je wenst te gebruiken. Lukt dit niet, dan kun je in Windows via de startknop zoeken op Apparaatbeheer. In Apparaatbeheer kun je klikken op Camera’s. Als je met je rechtermuisknop klikt op de camera die je niet wilt gebruiken, kun je dit apparaat uitschakelen.
Ik heb problemen bij het gebruik van Zorg Messenger via pc/desktop. Wat kan ik doen?
Op iedere computer zijn de instellingen anders. Voor een optimale verbinding raadt Leverancier KPN/E-Zorg je dan ook aan om op je pc via de app van Zorg Messenger te werken. De Zorg Messenger app installeer je als volgt op je pc/desktop:
Stap 1. Open de app en tik op “Andere inlogdienst”.
Stap 2. Vul “Embloom” in en tik op “Open”
Stap 3. Login met jouw Embloom inloggegevens
Ik heb problemen bij het gebruik van Zorg Messenger via tablet/mobiel. Wat kan ik doen?
Bij gebruik van Zorg Messenger via tablet of mobiel dient de Zorg Messenger app gebruikt te worden. Deze app is gratis te downloaden in de Google Play Store (Android) en Apple App Store (iOS). Volg de onderstaande stappen om vervolgens in te loggen met je Embloom inloggegevens. Daarna blijf je standaard ingelogd.
Stap 1. Open de app en tik onderaan op “Meer manieren om in te loggen”.
Stap 2. Vul “Embloom” in en tik op “Open”
Stap 3. Login met jouw Embloom inloggegevens
Voor een optimale werking dien je te beschikken over de laatste versie van de Zorg Messenger app.
Voor een automatisch update ga je naar de App Store van Apple. Hier zoek je de Zorg Messenger app op en klik je op de knop “Werk bij” of het Cloud-icoontje.
Wanneer de automatische update via de App Store niet lukt, kun je een handmatige update uitvoeren. Dit doe je door de app te verwijderen van je apparaat en vervolgens opnieuw te installeren. Daarna kun je weer inloggen via bovenstaande stappen. Bij deze handmatige update gaan geen gegevens verloren.
Ik heb problemen met beeld en/of geluid.
Doorloop de onderstaande stappen om problemen met beeld en geluid op te lossen:
Wanneer je in het verleden in je browser de toegang tot microfoon en/of camera ontzegd hebt, dan zijn deze instellingen onthouden door de browser. Om te controleren of de instellingen van de microfoon en/of camera goed zijn ingesteld in de browser, kun je de volgende stappen doorlopen:
Via https://test.webrtc.org/ kan voor de zekerheid getest worden of het gebruikte apparaat en de verbinding geschikt zijn voor het videobellen.
Blijf je een bepaald probleem houden met beeld of geluid, dan kun je contact opnemen met onze helpdesk en vragen wij KPN/E-Zorg om dit nader uit te zoeken.
Hoe komt het dat mijn beeldkwaliteit tijdens het videobellen niet goed is?
Als het beeld tijdens je videogesprek hapert of de beeldkwaliteit anderszins niet goed is, kan dat verschillende oorzaken hebben:
Mogelijke oplossingen voor verbindingsproblemen die je kunt proberen:
Indien geen van bovenstaande punten helpt en de kwaliteit van je videogesprek toch niet naar wens is, neem dan contact op met de helpdesk van KPN E-Zorg via helpdesk@ezorg.nl of 020 – 430 90 34.
Ik krijg een melding dat ik de Zorg Messenger app moet updaten.
Voor een optimale werking dien je te beschikken over de laatste versie van de Zorg Messenger app. Voor een automatisch update ga je naar de App Store van Apple. Hier zoek je de Zorg Messenger app op en klik je op de knop “Werk bij” of het Cloud-icoontje.
Wanneer de automatische update via de App Store niet lukt, kun je een handmatige update uitvoeren. Dit doe je door de app te verwijderen van je apparaat en vervolgens opnieuw te installeren. Daarna kun je weer inloggen met je inloggegevens. Bij deze handmatige update gaan geen gegevens verloren.
Het videobeeld is 90 graden gekanteld. Wat kan ik hieraan doen?
Dit kan in de browser Edge voorkomen in combinatie met sommige camera’s. Leverancier KPN/E-Zorg raadt aan om de browser Chrome, browser Firefox of een van hun apps te gebruiken. Eén van de apps voor pc/desktop of tablet/mobiel geniet de voorkeur. Deze bieden de beste ondersteuning en hier zijn geen meldingen bekend van een gekanteld beeld.
Ik zie geen beeldbel icoontje terwijl Zorg Messenger wel is geactiveerd.
Wanneer je geen beeldbel icoontje ziet kun je de e-health deactiveren voor die cliënt en vervolgens opnieuw activeren. Jouw cliënt ontvangt dan wel opnieuw een bericht van de heractivatie, maar hoeft daar verder niets mee te doen.
Ik heb geen geluid tijdens het videobellen als ik gebruik maak van een headset.
In Zorg Messenger zelf kun je niet het gewenste afspeelapparaat kiezen. Dit kun je in Windows doen door rechtsonder op het geluidsicoon te klikken en dan het gewenste afspeelapparaat aan te klikken (zie de afbeelding hieronder). Wanneer je het juiste afspeelapparaat op deze manier heb ingesteld en vervolgens de internetbrowser of de Zorg Messenger app opnieuw opstart, zou het geluid weer moeten werken.
Niet alle cliënten krijgen mijn bericht om te beeldbellen.
Het kan zijn dat de cliënt in de accountinstellingen berichtnotificaties heeft uitgeschakeld. Als de berichtnotificaties wel aan staan, kan het zijn dat de e-mail in de spambox terecht is gekomen. Bij Hotmail en Gmail kan het tevens zijn dat het e-mailprogramma de berichten indeelt in bepaalde postvakken zoals “Sociaal” of “Reclame”.
Ik krijg de foutmelding ‘geen actief account’.
Als je wel een icoon voor Zorg Messenger in jouw account hebt, maar je krijgt de melding ‘geen actief account’ als je erop klikt, dan heb je mogelijk al eerder (buiten Embloom om) een Zorg Messenger account gehad. In dat geval dien je KPN/E-Zorg te verzoeken om jouw oude account eerst helemaal te verwijderen.
Ik krijg foutmelding ‘empty message’, ‘not found’ of ‘time-out’.
Dergelijke foutmeldingen betekenen dat het videonetwerk op dit moment overbelast is. KPN E-Zorg, de leverancier van Zorg Messenger, heeft de capaciteit de laatste tijd verder uitgebreid om dit zoveel mogelijk te voorkomen. Krijg je één van deze foutmeldingen dan kunnen we je helaas alleen adviseren om het later nog eens te proberen.
Ik krijg de foutmelding ‘Your subscription does not allow this feature (-32162)’.
Alleen hulpverleners kunnen een videogesprek via Zorg Messenger starten. Wanneer cliënten proberen om een videogesprek met hun hulpverlener te starten, krijgen zij deze foutmelding. Zij dienen dan te wachten tot de hulpverlener hen uitnodigt om deel te nemen aan een videogesprek.
Wat kan ik doen als het niet lukt om de Zorg Messenger app te installeren?
De apps van Zorg Messenger zijn in beheer van KPN E-Zorg. Als de installatie vastloopt, en het ook na een nieuwe poging niet lukt, dan kun je het beste rechtstreeks schakelen met KPN E-Zorg via helpdesk@ezorg.nl of 020 – 430 90 34.
Staat jouw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier. Wij zullen je vraag zo snel mogelijk beantwoorden
[wpforms id=”31797″]