Klanttevredenheidsonderzoek 2022

14-02-2023

In december hebben wij ons jaarlijkse klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd, waarmee hulpverleners de kwaliteit van onze dienstverlening kunnen beoordelen. Ook cliënten kunnen onze diensten beoordelen, door na het afronden van een e-health opdracht een beoordeling achter te laten binnen het platform. In dit artikel beschrijven we de belangrijkste resultaten.

Klanttevredenheid
In totaal hebben 331 gebruikers deelgenomen aan het klanttevredenheidsonderzoek. De groep respondenten bestond grotendeels uit zorgverleners binnen de ggz en huisartsenzorg. Respondenten konden op basis van een 5-puntsschaal – van zeer ontevreden tot zeer tevreden – verschillende onderdelen van onze dienstverlening beoordelen. Tevens konden ze een algemeen rapportcijfer geven van 1 tot 10.

Het gemiddelde rapportcijfer was een 7,8. Respondenten zijn erg tevreden over onze triage-consulten: ruim 83% is tevreden of zeer tevreden. Ook over de vragenlijsten en overige e-health opdrachten zijn de respondenten tevreden, al is er bij de dagboeken ruimte voor verbetering. Op technisch gebied is men het meest tevreden over de koppelingen met externe systemen: ruim 84% is tevreden of zeer tevreden. Over de functionaliteiten in het algemeen is ruim 82% van de respondenten tevreden.

Eind 2021 hebben we Embloom Meet geïntroduceerd, als vervanging van KPN Zorg Messenger. 76% van de respondenten is tevreden of zeer tevreden, al werkt het videobellen niet voor iedereen altijd even goed. De kwaliteit van het beeld en geluid is sterk afhankelijk van de kwaliteit van de internetverbinding bij de gesprekspartners. In principe is dat zo bij elke beeldbeloplossing, maar we werken aan een update, waarmee we de prestaties wat hopen te verbeteren. Een ander verbeterpunt betreft onze helpdesk. Dat kan beter en daar gaan we dit jaar aan werken. Zie hieronder een overzicht van alle resultaten.

Naast de beoordelingen hebben de respondenten veel waardevolle feedback gegeven door commentaar achter te laten. Wij hebben alle reacties gelezen en gaan er waar mogelijk mee aan de slag. Suggesties voor nieuwe vragenlijsten en e-health opdrachten hebben we toegevoegd aan de wensenlijst. Ons ontwikkelteam werkt continu aan nieuwe instrumenten en geeft prioriteit aan instrumenten waar de meeste vraag naar is. Suggesties zijn het heel jaar door welkom via info@embloom.nl.

Er waren verschillende verzoeken om het aanbod voor kinderen en jeugd uit te breiden. We zijn hier al enige tijd mee bezig, waarbij we ons in eerste instantie hebben gericht op vragenlijsten. Op dat gebied hebben we inmiddels een vrij uitgebreid aanbod. Sinds vorig jaar zijn we ook begonnen het aantal e-health opdrachten uit te breiden. Hierbij richten we ons eerst op de doelgroep van 12 tot 18 jaar.

Ook waren er vragen over het kosteloos beschikbaar stellen van handleidingen. We bespreken dit onderwerp waar mogelijk met uitgevers en merken dat steeds vaker gehoor wordt gegeven aan deze wens. Als wij handleidingen beschikbaar mogen stellen, dan tref je deze aan via een link op onze website of na het inloggen onder het menuonderdeel ‘Informatie’.

Cliënttevredenheid
Cliënten kunnen het hele jaar door onze psycho-educatie, oefeningen, dagboeken en modules beoordelen. Na het afronden van een e-health opdracht kunnen cliënten een beoordeling achterlaten op basis van een 5-sterrenrating. Het is ook mogelijk om aanvullend commentaar te geven in een open tekstveld. Op deze manier ontvangen wij waardevolle informatie, waarmee we de kwaliteit van onze e-health kunnen verbeteren. De reacties van cliënten zijn ook zichtbaar voor zorgverleners, die met deze informatie de kwaliteit van de behandeling kunnen optimaliseren. Een eventuele beoordeling is te vinden aan het einde van de betreffende e-health opdracht.

In totaal zijn er 2210 beoordelingen achtergelaten. De gemiddelde beoordeling kwam uit op 3,9 sterren. De verschillende e-health onderdelen zijn als volgt beoordeeld:

Psycho-educatie 4,1 (n=305)
Oefeningen 3,7 (n=748)
Dagboeken 3,7 (n=135)
Modules 3,9 (n=922)

Hartelijk dank!
Behalve beoordelingen en suggesties hebben verschillende mensen de moeite genomen om een recensie te schrijven voor onze website. We willen jullie daar enorm voor bedanken. Ook alle andere respondenten willen we bedanken voor deelname aan het klanttevredenheidsonderzoek. Dankzij jullie inspanning kunnen wij het platform blijven verbeteren en daar profiteren alle gebruikers van, zorgverleners en cliënten.