Inhoud
Doelgroep | Volwassenen en adolescenten |
---|---|
Doel | De DERS is een zelfrapportagevragenlijst bedoeld om meerdere aspecten te meten die voorkomen bij emotieregulatieproblemen van volwassenen en adolescenten. |
Antwoordtype | De DERS heeft 36 items, gescoord op een 5-puntsschaal van “Almost never” tot “Almost always”. De scores van enkele items in de vragenlijst zijn gespiegeld. |
Scoring | De items worden uitgedrukt in een totaalscore en een score per subschaal. De uitslagen van de totaalscore en subschalen worden weergegeven als ruwe score. |
Subschalen | De subschalen zijn: • nonaccept • goals • impulse • aware • strategies • clarity |
Psychometrische gegevens
Algemeen | Uit onderzoek komt naar voren dat de DERS veelbelovende resultaten laat zien aangaande de interne consistentie en validiteit binnen een sample van adolescenten. |
---|---|
Normgroepen | Er zijn geen normgroepen beschikbaar. |
Literatuur en copyright
Gratz, K.L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology & Behavioral Assessment, 26 (1), 41 – 54.
Neumann, A., van Lier, P.A., Gratz, K. L., and Koot, H. M. (2010). Multidimensional assessment of emotion regulation difficulties in adolescents using the Difficulties in Emotion Regulation Scale. Assessment, 17 (1), 138 – 149.