Thought Control Questionnaire – Revised (TCQ-R)
Zelfrapportage vragenlijst met 30 items
Geschikt voor volwassenen
Engelstalige vragenlijst
Licentiekosten: € 1,00 per afname
Zelfrapportage vragenlijst met 30 items
Geschikt voor volwassenen
Engelstalige vragenlijst
Licentiekosten: € 1,00 per afname
De vragenlijst is geschikt voor volwassenen.
De Thought Control Questionnaire – Revised (TCQ-R) is ontwikkeld om controle over zorgelijke, intrusieve en ongewenste gedachten te meten. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij een gegeneraliseerde angststoornis, depressie of zelfs aandachtstekortstoornis.
De TCQ-R bestaat uit 30 items die verdeeld zijn over de volgende vijf factoren/subschalen:
Alle items worden gescoord op een 4-punts Likert schaal van 1 “Nooit
De psychometrische gegevens van de TCQ-R zijn in meerdere studies onderzocht (zie ‘Literatuur en Copyright’). Het vijf-factoren model wordt binnen het onderzoek ondersteund.
Wells, A., & Davies, M. I. (1994). The Thought Control Questionnaire: A measure of individual differences in the control of unwanted thoughts. Behaviour research and therapy, 32(8), 871-878.
Wells, A. (1995). Meta-cognition and worry: A cognitive model of generalized anxiety disorder. Behavioural and cognitive psychotherapy, 23(03), 301-320.
Reynolds, M., & Wells, A. (1999). The Thought Control Questionnaire–psychometric properties in a clinical sample, and relationships with PTSD and depression. Psychological Medicine, 29(05), 1089-1099.
Wells, A., & Papageorgiou, C. (1998). Relationships between worry, obsessive–compulsive symptoms and meta-cognitive beliefs. Behaviour research and therapy, 36(9), 899-913.
Wells, A., & Carter, K. (1999). Preliminary tests of a cognitive model of generalized anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 37(6), 585-594.
Luciano, J. V., Belloch, A., Algarabel, S., Tomás, J. M., Morillo, C., & Lucero, M. (2006). Confirmatory factor analysis of the White Bear Suppression Inventory and the Thought Control Questionnaire: A comparison of alternative models. European Journal of Psychological Assessment, 22(4), 250-258.
© Prof. Adrian Wells, MCT Institute.