Een efficiënter intake proces binnen U-Center – Interview met Yvo in den Bosch

28-06-2022

Om het intake proces efficiënter in te richten zet U-Center sinds een half jaar de TeleScreen in. De TeleScreen is een zelfrapportagevragenlijst gericht op de screening van cliënten met een ggz-hulpvraag. Het instrument screent op de belangrijkste psychiatrische aandoeningen en andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn. Wij spraken met Yvo in den Bosch, programmacoördinator bij U-Center, over het gebruik van de TeleScreen binnen U-Center.

Wat is jouw rol binnen U-Center?
Ik werk als psychotherapeut en programmacoördinator bij U-Center. Als programmacoördinator houd ik me bezig met het waarborgen en optimaliseren van een kwalitatief behandelprogramma dat voldoet aan de meest innovatieve, evidence-based en practice-based ontwikkelingen in de markt.

Binnen U-Center maken jullie gebruik van de TeleScreen. Waarom zijn jullie dit instrument gaan inzetten?
We hadden behoefte om reeds in een vroeger stadium van het intake proces over informatie te beschikken die inzicht biedt op klacht- en persoonlijkheidsniveau. De TeleScreen maakt het mogelijk om op een betere en duidelijkere manier te indiceren, alsmede het gehele intake proces van de cliënt efficiënter te laten verlopen. Hierdoor kunnen we de juiste behandeling sneller opstarten.

Hoe zetten jullie de TeleScreen in?
We zetten de TeleScreen in als indicatie-instrument aan de voordeur. Dit betekent dat we voorafgaand aan de opname de TeleScreen inzetten als één van de middelen om te beoordelen of het klachtenbeeld van de cliënt aansluit bij een behandeling binnen U-Center.

Wat vind je van de TeleScreen?
Ik vind de TeleScreen een heel fijn instrument dat onze toegangsdiagnostiek goed faciliteert. Het werkt eenvoudig en ontzorgend. Daarnaast geeft het goede inzichten en worden resultaten overzichtelijk weergegeven.

Welke reacties krijgen jullie van cliënten op de TeleScreen?
Over het algemeen reageren cliënten erg positief. Een enkeling geeft aan de vragenlijst intensief te vinden. Tijdens de indicatiestelling en het adviesgesprek met de cliënt en naastbetrokkenen ervaren wij de TeleScreen als zeer helpend.

Heb je nog advies voor andere behandelaren die met de TeleScreen willen gaan werken?
Ik heb gemerkt dat er onder collega-therapeuten nog vaak scepticisme heerst. Men vraagt zich af of het instrument wel voldoende sensitief en valide is. Vanzelfsprekend is één instrument nooit zaligmakend, echter in de praktijk zie ik vooral dat de TeleScreen het diagnostisch proces geweldig mooi aanvult en meer inzichten biedt. Het biedt aanknopingspunten voor verdere verdieping.

Naast de TeleScreen gaan jullie ook breder digitale vragenlijsten inzetten. Kun je daar ook wat meer over vertellen?
Naast de TeleScreen zijn we al enkele jaren vertrouwd met een digitale afname van de ROM. Ook op dit gebied gaan we met Embloom werken. In het algemeen geldt dat digitale vragenlijsten het leven van de therapeut en van de cliënt prettiger maken. Er komt minder papierwerk aan te pas. Het digitale systeem zorgt ervoor dat de vragenlijsten op het juiste moment worden ingezet. De cliënt kan op zijn eigen tempo de vragenlijsten invullen en alle gegevens zijn per direct op een veilige manier beschikbaar, interpretabel en makkelijk over te dragen.